Misleiding door gemeente Oisterwijk

Misleiding door gemeente Oisterwijk

Oisterwijk, 8 november 2016 – Feitelijk werd het al geconstateerd door de bezoekers aan de Oisterwijkse kermis; deze week blijkt het ook uit de reacties van het college (burgemeester en wethouders) op vragen vanuit de politieke partij PGB: De gemeente heeft haar inwoners onjuist geïnformeerd over de actieprijzen van de kermis, ondanks dat bij hen vooraf bekend was dat die actieprijzen niet zouden worden gehanteerd.

Verloop van de actie
In 2015 werd door de gemeente een actie gehouden met korting op kaartjes; alle attracties in een vastgestelde periode voor 1 euro. Er waren ook toen al een aantal kermisexploitanten die hier eigenwijs niet aan mee deden. Bezoekers dachten voor een euro in een attractie te kunnen, maar dat kon op een aantal plekken niet.

Voorafgaande aan de kermis van 2016 werd, met deze ervaring in herinnering, aan de gemeente gevraagd of het dit jaar wel goed zou gaan. De gemeente liet nadrukkelijk weten van wel. Alle bezoekers konden er op rekenen en zouden de exploitant er aan mogen houden, die waren dat verplicht. Na overleg met de gemeente, werd dit gecommuniceerd.

Tijdens de kermis werden de bezoekers al direct geconfronteerd met wederom een teleurstelling; een aantal exploitanten deden ook dit jaar gewoon niet mee. Van de gemeente was er op dat moment echter geen sprake van handhaving; achteraf was er ook geen compensatie voor de extra kosten.

Veel kermisbezoekers voelden zich misleid door de berichtgeving van de gemeente en belazerd door de exploitanten van de attracties. Ook enkele exploitanten, die wel zo sportief waren aan de actie deel te nemen, waren boos. Voor hen kwam vanuit de bezoekers een compliment.

Misleiding
Nu achteraf blijkt dat de gemeente niet alleen haar contracten met de exploitanten onjuist heeft geformuleerd, maar ook dat de gemeente voorafgaande aan de kermis al op de hoogte was van dit probleem en daarmee haar bezoekers verkeerd heeft geïnformeerd.

Uit de reactie van de gemeente blijkt dat enkele exploitanten ruim vooraf, al in hun offerte, aan de gemeente hebben aangegeven niet voor de gevraagd 1 euro toegang te geven. De gemeente wist dus vooraf dat deze attracties niet voor de vermelde 1 euro bezocht konden worden. De nadrukkelijk gecontroleerde ‘Ja’ bleek dus een vooraf bekende onjuiste bewering en daarmee een misleiding in de promotie.

Ook blijkt nu, uit de reactie van de gemeente, dat bij de gemeente kort voor de kermis ook van andere exploitanten bekend werd dat ze niet mee zouden doen. Handhaving bleek niet mogelijk, omdat de voorwaarden niet waren vastgelegd in de door de gemeente opgestelde contracten.

De gemeente heeft op dat moment, nog voor aanvang van de kermis, echter ook verzuimd de inwoners en bezoekers aan de kermis te informeren. Pas na afloop, toen de klachten van bezoekers binnen kwamen en de actie voorbij was, werd hierover door de gemeente gecommuniceerd.

Door de gemeente werd als mogelijke compensatie geen nieuwe actie ingevoerd en achteraf werd ook geen compensatie van de extra gemaakte kosten geboden. Hierbij waren ook kosten van kinderen en van mensen met een minimum inkomen. En juist voor die laatste doelgroep, daar was deze actie voor! Wat de politiek gaat doen en of gedupeerden alsnog hun geld terug vragen is nog niet bekend…

Bron: Oisterwijknieuws.nl

Lees ook:
Klachten over kermisactie Gemeente Oisterwijk

Volg Kermis.wordpress.com op en

Advertenties

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: