Thuis: 'Waar mijn wagen staat is mijn huis'

Thuis: ‘Waar mijn wagen staat is mijn huis’

door Willie Roks

Vrijdag 27 juli 2007 – Veel mensen wonen in een standaard huis met vier muren en een dak. Maar lang niet iedereen woont zo. Een serie over mensen in een bijzonder huis.
 

De familie Regter met hun zelf gebouwde kermiswagen. In het kermisseizoen trekken ze rond met de wagen, in de winter heeft de familie Regter hun standplaats in Langenboom. Foto Peter van Huijkelom

LANGENBOOM – "De pan met soep zet Gerda Regter regelmatig in de douche, want als ie omvalt onderweg dan is dat gemakkelijker op te ruimen."

Gerda en haar man Jacob Regter en zonen Max (15) en Lou (12) wonen in een kermiswagen. "Waar mijn wagen staat daar is mijn thuis", zegt ze.

Van Pasen tot oktober trekken ze door het hele land met hun draaimolens, grijpers en autoscooters. Ook op diverse kermissen in de regio zijn ze vaste gasten. De vaste winterstandplaats is echter Langenboom.

"Achttien jaar geleden heb ik deze wagen zelf gebouwd", vertelt Jacob. "Als kind sliep ik met mijn broer en zus in een kamertje dus bouwde ik toen al meteen twee kinderslaapkamers erin. Voor die tijd was onze wagen heel groot en luxe. Aan de voor en achterkant uitschuifbaar en aan beide zijkanten. Uitgeklapt meet de wagen 14.40 bij 4.80."

De moderne tijd is ook aan de kermismensen niet voorbij gegaan. Alles is in de wagen aanwezig. Een goed uitgeruste keuken, wasmachine, badkamer en toilet. "Onze familie staat geloof ik al acht generaties op de kermis. Er zijn nog verhalen over vroeger toen ze met een schuit door het land voeren met daarop een bioscoop. Uit mijn eigen kinderjaren weet ik nog dat we met waterbussen sjouwden en dat er een toilethokje op het terrein stond. Zo’n dertig jaar geleden bouwden de eerste kermismensen een toilet in de wagen en dat was een hele ommezwaai. Veel mensen vonden dat in eerste instantie maar vies om een toilet in de wagen te hebben."

Wonen in een kermiswagen is dus best comfortabel en ook redelijk ruim. Naar school gaan is lastiger. In principe komt er een kermisschool naar de kermis als er 6 of 7 kinderen zijn, maar dat lukt niet altijd. De kinderen van Jacob en Gerda logeerden daarom vaak bij hun opa en oma in Langenboom tijdens het seizoen, zodat ze toch gewoon naar school konden gaan. "De school hier was altijd soepel en probeerde een oplossing te vinden", zegt Jacob.

"Zelf ben ik na de lagere school naar het schippersinternaat gegaan in Nijmegen. Onze kinderen gaan nu allebei in Uden naar school en voor de tijd dat wij niet in Langenboom zijn, logeren ze bij hun grootouders of een vriendje. Je moet dat soort dingen niet allemaal op het bordje van de instanties neerleggen, maar zelf proberen een oplossing te vinden."

Ook als de familie Regter een kermis heeft in de buurt, wijken ze liever uit naar hun vaste standplaats want de twee zonen beschouwen Langenboom als ‘thuis’ omdat ze daar het grootste deel van het jaar naar school gingen.

Het kermisbestaan bevalt Gerda na al die jaren nog altijd uitstekend. "Ik ben gehecht aan mijn container met grijpertjes waar ik vaak in sta. Die heb ik zelf ingericht en ieder dingetje heeft zijn eigen plekje. Daar kan ik echt blij van worden. Het leukst zijn de kinderen die met hele verhalen komen. Laatst had ik een jochie die vertelde dat zijn ouders uit elkaar waren en zijn moeder had een internetvriend. Je hart breekt als je zoiets hoort."

In de komende weken trekt de familie Regter nog regelmatig door de regio en zijn ze te gast op kermissen in Oss, Boekel, Megen, Langenboom en Zeeland.

Bron : www.brabantsdagblad.nl

Geen reacties to “Thuis: 'Waar mijn wagen staat is mijn huis'”

  1. Lilian Says:

    hallo,
    ten eerste wilde ik ff kwijt dat het een leuke site is, ikzelf woon ook in een een wagen(s). Dit is weliswaar niet meer rijdend. Op een alternatieve staplek(geen nutsvoorzieningen, behalve water. Ja er is wel stroom enzo, maar dmv agregraat etc. Bijna geheel zelfvoorzienend, en alles 2de hands, gratis en zelfbouw.(maw bloed zweet en soms ook tranen, net als met vele andere dingen , maar goed)
    Om ff to the point te komen , ik ben bijna klaar met de restauratie van mijn bakbrommer en zou als opbouw voorop (de bak zeg maar) graag een oude attractiewagen willen hebben, of eigenlijk de bovenkant van een wagen. of dit nou van botsauto is of polyp calypso oid maakt niet uit, zolang het maar niet te zwaar is(moo. snelheidverlies bij te veel gewicht=nl oldtimer 1963). Misschien dat u mij verder kunt helpen. tel.0624866425. Met vriendelijke groet lilian.

  2. pierre verhasselt Says:

    Hoi hoi, we zijn opzoek naar Jacob Regter, we willen een reunie opzetten van internaat de la salle, leuk als je reageert.
    Gr Pierre Verhasselt

Geef een reactie

