Geschiedenis Carrousel Paleis Efteling

Geschiedenis Carrousel Paleis Efteling


Foto : wikipedia.org

Het Carrousel Paleis bestaat uit een aantal onderdelen, één daarvan is de Janvier Stoomcarrousel. Eigenlijk is het geen gewone carrousel, maar een saloncarrousel. In de eerste helft van de jaren 20 waren saloncarrousels erg populair. Deze carrousels hadden een eigen tent met een enorme voorgevel. Eigenlijk was het de mobiele uitgaansgelegenheid van die tijd. Naast een ritje met de carrousel kon je ook aan de tafels toekijken. Er was zelfs een dansvloer en een eetgelegenheid. Begin 1940 werd het voor de kermisexploitanten echter steeds moeilijker om het financiële plaatje rond te krijgen. De kosten voor het vervoeren en bedienen stegen enorm en de bezoekersaantallen daalden, aangezien bezoekers hoger en sneller wilden. De meeste carrousels zijn hierdoor gestopt of ergens gestald. Wat betreft Janvier’s stoomcarrousel, die werd na lang beraad verkocht aan de Efteling.

Voordat de carrousel in de Efteling gevestigd was, was het een rondtrekkend gevaarte dat menig kermis afging. Het behoorde toe aan Hendrik Janvier (1868-1932), die wordt beschouwd als de grondlegger van de Salonstoomcarrousel. Het opbouwen van deze carrousel kostte vier dagen en werd uiterst zorgvuldig gedaan. Het afbreken kostte maar anderhalve dag. Het transporteren van de attractie werd voornamelijk per trein gedaan. Daarvoor had men meer als vijfentwintig wagons nodig. Het is dan ook geen wonder dat hij een contract had met de NS, om de carrousel te vervoeren. Vanaf het station werd de attractie doormiddel van vijfentwintig vrachtwagens via de weg vervoerd.

Janvier bouwde de carrousel zelf op uit losse onderdelen. De tweeëntwintig paarden komen van Joseph Hübner en de gondels van Jules Moulinas. Verder vind je ook twee varkens met een clown achterop, deze komen van Carl Müller. In het midden van de carrousel vind je een stoommachine en een draaiorgel. Dit orgel is gebouwd in 1895 door de beroemde Ludovicus Gavioli. In datzelfde jaar kocht Janvier de stoommachine, die ontworpen is door de beroemde kermis-engineer Frederick Savage en gebouwd werd door de firma König in Swalmen (Limburg). In 1944 raakte op de kermis in Drunen de stoommachine defect en werd deze vervangen door een elektrische motor, zodat de attractie toch werkte. De stoomketel die nu in de Efteling staat, is nog steeds de originele, alleen drijft deze het gevaarte niet meer aan, dat doet een motor. Naast de grote stoomketel was er ook een kleinere versie die het orgel aandreef. Verder werd deze kleine stoomketel gebruikt voor het genereren van elektriciteit. Vroeger moest men zelf de attractie van elektriciteit voorzien, aangezien de meeste steden geen elektriciteit konden leveren en zeker niet voor honderden koolstoflampen binnen en buiten.   

De voorgevel komt oorspronkelijk van de rondreizende bioscoop van Eduard Weidauer. Toen Janvier deze in 1889 aankocht, liet hij het opnieuw verven door Andreas Gerhardus Giezen uit Bergen op Zoom. Daarnaast mocht de schoonzoon van Janvier ook een aantal schilderingen maken voor de carrousel. Giezen bleef echter verantwoordelijk voor de 3D schilderingen. Tevens plaatste hij een aantal standbeelden en verhoogde hij de gevel. Toen in 1956 de carrousel in de Efteling arriveerde, liet Pieck het wederom opnieuw verven. Overigens wie denkt dat hierr nu de originele carrousel staat heeft het mis, Pieck voegde er namelijk verschillende elementen aan toe zoals: panelen van de Gouke Sipkema Stoomcarrousel (die overigens ook door de Efteling is aangekocht) en het standbeeld bovenop de gevel. Dit beeld komt oorspronkelijk van Anton Brenner’s bioscoop. De vier paarden voor dit standbeeld zijn er ook door Pieck bij gezet en komen van de carrousel van Schildmeyer’s Weduwe. Tot slot zijn er twee standbeelden van Egyptische prinsessen aan de carrousel toegevoegd, die ook van de Gouke Sipkema Stoomcarrousel komen. In 1957 was de gehele carrousel compleet.

De naam van de saloncarrousel is ook regelmatig veranderd. Ten tijde van Janvier heette de carrousel: De Stoomcaroussel. Toen de Efteling de carrousel opkocht heette deze L. Janvier’s Carrousel en aan het begin in de Efteling: Janvier’ Carrousel. Vrij snel werd de naam omgedoopt naar Efteling Carrousel en tegenwoordig is het: Carrousel Paleis. Wat opvalt, is dat de originele naam met twee s’en werd geschreven.

Toen het Carrousel Paleis pas geopend was, moest je het symbolische bedrag van 5 cent (2 eurocent) betalen, zodat iedereen aan de beurt kwam, want ook als de avond viel, bleef het druk bij de carrousel.

Wetenswaardigheden Stoomcarrousel :

Ontwerper thematisering Hendrik Janvier
Voorgevel Rondreizende bioscoop van Eduard Weidauer
Aankoop voorgevel 1889
Carrousel compleet gereed 1903
Aankoop Efteling 1952
Ingebruikname Efteling 11 mei 1956
Capaciteit 750 bezoekers/uur
Breedte voorgevel 30 meter
Diepte gebouw 21,6 meter
Hoogste punt 9 meter
Aantal lampen 1400
Ontwerper stoomketel Frederick Savage 
Bouwer stoomketel König in Swalmen
Stoomketel aangekocht in 1895
Gewicht attractie 150 ton
Diameter schijf 14 meter
Aantal wielen onder de carrousel 12
Bouwer gondels Jules Moulinas
Bouwer paarden Joseph Hübner
Bouwer varkens Carl Müller
Aantal gondels 4
Aantal paarden 22
Aantal varkens 2
Duur rit 2 minuten
Bouwer draaiorgel Gavioli
Bouwjaar draaiorgel 1895
Restauratie draaiorgel gedaan door Elbert Pluer te Bussum
Beelden Vlaming De Vos

Later toegevoegd :
Vrouw en paarden boven ingang 1957
Egyptische prinsessen  1957
Panelen binnen 1957
Schuilloods 1957
Waterorgel 1966
Dioramaloods 1971
Victoriaanse Theater 1972
Restauratie Gavioli-orgel 2003
Gerestaureerd  Pijpwerk Opnieuw gelijmd
Luchtmechaniek Geheel nieuw
Windla Nieuwe stukken hout ingezet
Toetsenmechaniek Vernieuwd
Orgelboeken Geheel nieuw

Gelezen op : www.villavoltaweb.nl

Website Reemer Lunapark : www.reemer-lunapark.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: