Vakantielog : USA 6 mei t/m 4 juni 1995

Als ik de regels van de web-log.nl vakantielogactie goed begrijp mag je per web-log maar 1 vakantielog plaatsen, vandaar dat ik mijn 2de Amerikareis hier op dit web-log plaats. Het verslag van de 1ste reis kun je hier vinden.

Ik ben al een tijd niet meer op vakantie geweest, maar van mijn 2 USA reizen in de jaren 90 heb ik, samen met mijn moeder, zeer gedetailleerde foto- en plakboeken bijgehouden.

De reis in 1995 was wederom een georganiseerde busreis van New York City naar San Francisco”The Great American Crossing” met de plaatselijk organisatie American Tours International (ATI), waarna we nog een aantal dagen naar Hawaii zijn geweest eer we teruggingen naar Nederland. De reisorganisatie was dit keer Special Traffic. Ook deze keer moest ik bij het boeken bij het reisbureau een verklaring ondertekenen dat ik al in een rolstoel zat voordat ik de U.S.A. binnenging. Dit om eventuele schadeclaims te voorkomen. Het blijven rare jongens die Amerikanen.

Dag 01 zaterdag 06 mei 1995 :

Webcam VrijheidsbeeldOm 14:40 vanaf Schiphol vertrokken met een vlucht van de KLM naar JFK International Airport. Na ingechecked te hebben in ons hotel hebben we wat rond gelopen in de omgeving waar we gelijk al de nodige souvenirs aangeschaft hebben.

Dag 02 zondag 07 mei 1995 :

Vandaag een uitgebreide stadsrondrit per bus gemaakt langs o.a. Times Square, Greenwich Village, The Bowery, Chinatown, Het financiële district, World Trade Centre, het U.N. gebouw en Rockefeller Centre. ’s Avonds zijn we naar de Disneymusical “The Beauty and the Beast” geweest. We hadden vantevoren hier geen kaarten voor, maar bij navraag bij de kassa bleek dat het nog niet was uitverkocht voor deze avond. Deze musical is absoluut een aanrader dus ik zou zeggen ga hem zien.

Dag 03 maandag 08 mei 1995 :

De eerste echte dag van deze rondreis. Afspraken gemaakt met de reisleiding en buschauffeur zodat ik i.v.m. mijn handicap voorin de bus kon plaatsnemen. ’s Morgens volgens het 6-7-8 principe via New Jersey naar Philadelphia gereden voor een bezoek aan Independence Hall en de Liberty Bell. Na de lunch zijn we verder gegaan naar Washington D.C. waar we ’s avonds een avondexcursie hebben gemaakt langs o.a Union Station, Capitol Hill, Jefferson Memorial, Iwo Jima Memorial en het Kennedy Center.

Dag 04 dinsdag 09 mei 1995 :

Ik in het Lincoln MemorialIn de ochtend een rondrit gemaakt langs Lincoln Memorial, Vietnam Vetran’s Memorial, en U.S. Capitol Hill. Ook zijn we naar de Arlington begraafplaats geweest waar o.a. de graven van Robert Kennedy en zijn broer John Fitzgerald Kennedy en zijn vrouw Jackie Kennedy (overleden mei 1994) liggen. De serene stillte die daar op die plek heerst blijft toch erg indrukwekkend. Het is anders dan op de rest van de begraafplaats.

Dag 05 woensdag 10 mei 1995 :

Vandaag de reis van Washington D.C. via Gettysburg (plaats waar tijdens de burgeroorlog de meest beslissende slag werd geleverd) en langs de Susquehana rivier in Williamsport naar Niagara (Canada) waar we in het begin van de avond aankwamen.

Dag 06 donderdag 11 mei 1995 :

In de ochtend naar de Niagara Falls geweest waar we met de “Maid of the Mist” heel dicht langs de watervallen zijn geweest. Daarna de Skylon uitzichttoren ingeweest waar we vanaf 250 meter hoogte uitzicht hadden op de Niagara watervallen. In deze toren zat ook een draaiend restaurant waar we gelunched hebben. Na de lunch zijn we vertrokken naar Toronto, maar voordat we naar het hotel gingen hebben we eerst nog een korte stadstour door Toronto gemaakt. ’s Avonds zijn we gaan eten in het Hard Rock Café in de beroemde Skydome, waar we tevens getuige waren van een baseballwedstrijd van de Toronto Bluejays. In dit stadion zit ondermeer een hotel dat kamers heeft met uitzicht op het veld.

kaart TorontoOok zijn we nog bovenin de bekende CN Tower geweest, welke we trouwens ook konden zien vanuit onze hotelkamer. In onze hotelkamer zat ik overigens in bad toen het alarm afging. Volgens mijn moeder heb ik me nog nooit zo snel aangekleed als toen. Vanuit onze kamer konden we 3 brandweerautos zien aankomen. Even later werd er op de deur geklopt door iemand van het hotel dat er welliswaar brand was, maar dat er geen gevaar was voor de gasten. De volgende dag hoorden we dat er brand geweest was in de keuken. Nog een leuke anekdote; in Canada mocht je op hotelkamers niet roken. Een vrouw van een echtpaar van uit reisgezelschap was echter een verstokt rookster. Ze stak ondanks het verbod een sigaret op in hun hotelkamer en precies op dat moment ging de brandmelder en kwam de brandweer. Ze zijn heel even in de veronderstelling geweest dat zij dat veroorzaakt hadden.

Dag 07 vrijdag 12 mei 1995 :

Vandaag de busrit van Toronto naar Detroit (U.S.A.), waar we in Dearborn het Henry Ford Museum bezocht hebben. In dit museum staat o.a. dé auto waarin president John F. Kennedy zat toen hij werd neergeschoten op 22 november 1963 in Dallas. ’s Avonds vanuit ons hotel naar de shoppingmall ertegenover geweest wat toendertijd een van de grootste van Amerika was.

Dag 08 zaterdag 13 mei 1995 :

Via de staat Michigan en langs Lake Michigan gingen we vandaag naar Chicago. Daar aangekomen eerst een stadsrondrit gemaakt welke begon op Lake Shore Drive, langs het Civic Centre, Wrigley Building, het oude hoofdkantoor van Playboy en de hoogste wolkenkrabber ter wereld (in 1995) Sears Tower waar we ook naar een van de hoogste etages zijn gegaan om van het uitzicht te genieten. Aan het begin van de avond zouden we een boottocht gaan maken met uitzicht over Chicago maar helaas was het weer te slecht. Daarna zijn we naar de Hancock Tower geweest waar we in de “Signature Room”van een prachtig uitzicht over de Windy City hebben genoten. Alvorens we naar het hotel (onze kamer had daar 2 badkamers…) gingen, hebben we gegeten bij een van Chicago’s meest bekende restaurants : het Berghoff.

Dag 09 zondag 14 mei 1995 :

Vandaag reizen we van Chicago tot aan Los Angeles over een groot gedeelte van de befaamde Route 66.Door de graanvelden van Iowa ging de reis vandaag naar Sioux City over een afstand van 810 kilometer, tevens de langste afstand met de bus op 1 dag.

Dag 10 maandag 15 mei 1995 :

Richting Rocky Mountains door de graslanden van South Dakota reizen we vandaa
g van Sioux City via Badlands National Park en Mount Rushmore naar Rapid City.

Mount Rushmore (de 4 presidenthoofden Jefferson, Washington, Lincoln en Roosevelt uitgehouwen in graniet)viel me eigenlijk een beetje tegen toen we er aankwamen, in de zin van dat ik het veel groter verwacht had.

Dag 11 dinsdag 16 mei 1995 :

Rapid City – Big Horn Mountains – Cody is vandaag de route. Via de Black Hills rijden we de staat Wyoming binnen het land van de bisons en de gaffelantilope. Eindbestemming van deze dag was Cody de woonplaats van de wereldberoemde Buffalo Bill. In Cody hebben we uiteraard het naar hem vernoemde museum bezocht en hebben we gegeten in het restaurant “Irma”waar Buffalo Bill ooit de eigenaar van was.

Dag 12 woensdag 17 mei 1995 :

kaart YellowstoneVandaag zal een van de hoogtepunten worden van onze reis. We gaan namelijk naar Yellowstone National Park. Vantevoren had ik zoiets van het zal wel, maar achteraf was dit park toch wel erg indrukwekkend met al zijn aparte natuurverschijnselen en dieren (watervallen, stinkende modderputten, porcelain terrace, Elanden, Wapiti-herten, Bisons, Yellowstone Lake, geisers etc.). Bizar was ook dat we smorgens het park binnenkwamen met 1 meter hoge sneeuw en een bevroren meer en dat het ’s avonds gewoon 23 graden was.

We hebben ook deze dag een behoorlijke afstand afgelegd. Heel mooi om te zien was ook het spuiten van de welbekende geiser The Old Faithful. Erg apart was ook om de restanten te zien van een grote brand welke er ooit in de jaren 80 (1988) heeft plaatsgevonden. We reden kilometers lang langs verbrande bomen en struiken waartussen bijna geen leven te vinden was. Door natuurlijk verloop moest dit gedeelte van het park zich weer herstellen.

Live Webcam Old FaithfulDag 13 donderdag 18 mei 1995 :

Yellowstone – Grand Teton National Park – Salt Lake City
Via Grand Teton National Park (deze staat ook op een Amerikaanse postzegel) met zijn bergtoppen van soms wel 4.000 meter hoog kwamen we in de namiddag aan in de Mormonenstaat Utah. Aangekomen in Salt Lake City hebben we het Temple Square bezocht het mondiale hoofdkwartier van de Mormonen. We zijn hier ook in de tempel geweest. De hele stad was eigenlijk een beetje in feeststemming want men had kort voordat wij aankwamen vernomen dat men de Olympische Spelen van 2002 mocht organiseren.

Dag 14 vrijdag 19 mei 1995 :

Vandaag ging de reis verder van Salt Lake City naar Bryce Canyon National Park.

Dag 15 zaterdag 20 mei 1995 :

Rainbow BridgeHet plan voor vandaag is Bryce Canyon – Lake Powell – Grand Canyon, echter dit kan je natuurlijk ook per vliegtuig doen, wat wij dus gedaan hebben. Vanaf het vliegveld zijn we over de Glen Canyon Dam gevlogen, zagen we het heldere turquoise gekleurde water van Lake Powell. Zijn we over de beroemde Rainbow Bridge gevlogen, alvorens we een tussenlanding maakten in Monument Valley bij de Navajo Indianen. De rotsformaties die hier staan zijn bekend uit menig Wild West Film.

Na een korte tour met een jeep door het Navajo Reservaat zijn we doorgevlogen over de Colorado River naar het oostelijke deel van het immense Grand Canyon. Bij zonsondergang zijn we met zijn allen naar de rand van de Grand Canyon gegaan waar we de zon langzaam hebben zien ondergaan. Zelden zoiets moois meegemaakt. Ik kreeg ook nog op mijn donder van de reisleider want hij vond dat ik met mijn rolstoel toch wel erg dicht naar de rand van de Canyon ging…. watje Vervolgens stond hij erop dat ik niet meer zelf reed maar dat ik geduwd werd Hahaha….

Dag 16 zondag 21 mei 1995 :

Van de Grand Canyon door de Mojave woestijn naar de Hoover Dam waar we een korte stop gemaakt hebben alvorens we naar dé gokstad Las Vegas gingen. In de avond een excursie gemaakt langs en in de beroemde hotels, zoals Ceasar’s Palace en Mirage. In het hotel (Hilton) waar wij sliepen vond een van de laatste optredens van Elvis plaats. Dit was trouwens het enige hotel waar we naast onze kamersleutel ook een plattegrond kregen aangezien het gebouw zo inmens groot was. Voor het slapen nog even aan een van de vele bars in het hotel gezeten.

kaart Hilton Las VegasDag 17 maandag 22 mei 1995 :

Vandaag de reis van Las Vegas, via Calico Ghost Town naar de metropool Los Angeles. Bij aankomst aldaar een stadsrondrit gemaakt waar we behalve Hollywood en Beverly Hills ook downtown L.A. (o.a. Olvera Street) bezocht hebben. Ons hotel was in Long Beach een plaats vlakbij L.A. waar ook het bekende schip de Queen Mary ligt. ‘S avonds nog een groot winkelcentrum aldaar bezocht.

Dag 18 dinsdag 23 mei 1995 :

Deze dag heb ik doorgebracht in het destijds 40jarige Happiest Place on Earth : Disneyland ! Echt een onvergetelijke ervaring. Alles (gebouwen en attracties) was alleen een stukkie ouder dan het park bij Parijs. ‘S avonds nog even de parade mee gepikt. Dat blijft toch bijzonder mooi. Uiteraard vandaag weer de nodige souvenirs uit de winkeltjes gehaald. Dag 19 woensdag 24 mei 1995 :

Alvorens de reis vandaag verder ging naar Ventura Beach eerst nog even de Universal Studios bezocht. Dit is ook echt fantastisch ; Tramtour, Back To The Future the ride , Backdraft, E.T. etc.. Voor degene die dit park kennen een leuk detail : Het park bestaat uit 2 gedeeltes welke met elkaar verbonden zijn met een soort van roltrap. Echter, dit gaat een beetje moeilijk met een rolstoel . Ik ben samen met mijn moeder opgehaald door medewerkers van het park en we zijn toen per auto door gedeeltes van het park gekomen wat normaal afgesloten is i.v.m. opnames van films. Dit was wel grappig om even op een “verboden” gedeelte van de Studios te komen. In de namiddag zijn we weer met de bus, via een tussenstop in Hollywood (Walk of Fame, Rodeo Drive, Mann’s Chinese Theatre) en het “Cannes of the Pacific” , Santa Barbara, naar onze eind bestemming van vandaag vertrokken : Ventura Beach.

Dag 20 donderdag 25 mei 1995 :

Deze dag brengt ons via de Pacific Coast Highway (Highway nr. 1) naar Monterey. Onderweg nog gestopt om te kijken naar de Ocean en om een g
roepsfoto te maken van onze reisgroep. Grappig is dat je op deze zelfde plek in het najaar walvissen voorbij kan zien komen, maarja wij waren er dus eind mei. Via Carmel, waar een bekend acteur, Clint Eastwood, ook burgemeester geweest is, zijn we naar de voormalige hoofdstad van Californië gegaan, Monterey, waar we ook overnachtten.

Dag 21 vrijdag 26 mei 1995 :

Vandaag de allerlaatste etappe van onze “Great American Crossing” rondreis, namelijk Monterey – San Francisco. Na een stadsrondrit met onder andere een bezoek aan de Golden Gate Bridge en Twin Peaks eindigde de reis in ons hotel. Onze kamer had een adembenemend mooi uitzicht op de Golden Gate Bridge met daarachter in de verte het beruchte Alcatraz-complex.

Maar het avontuur is voor ons nog niet voorbij. Naar aanleiding van onze vorige reis, waar we achteraf vonden dat we eigenlijk weer te snel terug moesten naar Nederland besloten mijn moeder en ik om deze keer een verlenging aan onze reis te plakken. De Dollarkoers was toevallig erg laag bij het boeken dus waarom niet. Na enig navraag bleek dat een paar dagen Hawaii even duur was als een hele week San Francisco dus toen wist ik het wel en even later mijn moeder ook. Eerst echter nog 1 dag in San Francisco.

Dag 22 zaterdag 27 mei 1995 :

Vandaag eigenlijk een beetje de stad verkend. Naar beneden in een rolstoel in deze heuvelige stad is heel gemakkelijk in een rolstoel, naar boven wat minder. Hier hadden we 2 oplossingen voor : Zigzaggend naar boven via de zijstraatjes (is minder stijl dan) en ook handig, een taxi die hier niet te duur was. We hebben ook heel wat tijd doorgebracht op Pier 39 waar ook de beroemde zeeleeuwen op pontons in de baai liggen.

Dag 23 zondag 28 mei 1995 :

Vandaag de vlucht van San Francisco naar Honolulu (Oahu), Hawaii. We hadden wat fruit in onze handbagage zitten, maar mooi dat dat niet meemocht dit i.v.m. evt. ziektekiemen. De vlucht duurde in totaal zo’n 6 uur. Erg grappig om te weten is dat Hawaii dichter bij Japan ligt dan Amerika. Hebben we trouwens wel geweten ook, Honolulu / Waikiki is het Benidorm van de Jappanners. Bij aankomst op het vliegveld kregen we de traditionel bloemkrans omgehangen. Na het inchecken in ons hotel in Waikiki nog even gezwommen in het openlucht zwembad op de 10de verdieping van het hotel, erg apart. Uitzicht vanuit onze hotelkamerDag 24 maandag 29 mei 1995 :

Vandaag de hele dag en avond uitstapje gemaakt naar het Polynesian Cultural Center helemaal aan de andere kant van het eiland Oahu. Dit is zeg maar een soort openlucht museum over het Polynesisch gebied waar naast Hawaii bijvoorbeeld ook Nieuw-Zeeland bijhoort. Als je dat dan hoort voel je je echt ver van huis Elk land uit dit gebied had zijn eigen inbreng over hun cultuur. ’s Avonds hebben we nog een openluchtvoorstelling bijgewoond over de geschiedenis van Polynesië.

Dag 25 dinsdag 30 mei 1995 :

[i]Een fotograaf bij het strand vroeg mij of ik een vogeltje wilde vasthouden, voor ik het wist werd er een foto gemaakt en vroeg hij om $…. Deze dag besloten we om een stadsrondrit door Honolulu te maken. Verder hebben we de rest van de dag geluierd op het strand van Waikiki Beach. Verder alle fotorollletjes van onze reis weggebracht naar een fotozaak, aangezien dat daar niet te duur was.

Dag 26 woensdag 31 mei 1995 :

Duke Kahanamoku StatueVandaag een heerlijk dagje geluierd op Waikiki Beach. Wat opvalt bij een regenbuitje van 5 minuten alle Japanners foetsie, die daarna weer vrolijk terugkomen. Wat een onzin voor die 5 minuten. Het diner van vandaag gebruikt in het Hard Rock Cafe van Honolulu.

Dag 27 donderdag 01 juni 1995 :

Vandaag besloten we een bezoek te brengen aan Pearl Harbor met het USS Arizona Memorial (ter nagedachtenis aan 7 december 1941 toen 2,403 mensen het leven lieten). We zijn met een bootje naar een ponton wat boven de USS Arizon ligt gebracht. Zelden zoiets indruwekkend meegemaakt, maar het is natuurlijk ook niet niks als je recht in een schoorsteen van het schip kan kijken en ook net onder het wateroppervlak een gedeelte van het dek kan zien terwijl je weet dat er in het ruim nog zo’n 1200 lichamen liggen…. Tegenwoordig is de techniek natuurlijk al goed genoeg om het schip te kunnen lichten maar dat zullen ze wel nooit doen, ook uit historisch perpectief. In het bezoekerscentrum o.a. een documentaire bekeken over de aanval op Pearl Harbor en ook met een vrouw wiens man in het ruim van de USS Arizona lag. Ze vond het nog steeds niet prettig dat daar ook Japanners rondliepen.

Verder ook nog de nodige inkopen gedaan en ook de foto’s weer opgehaald. Ook heb ik op deze dag nog een zeer speciaal setje met 24 Marlyn Monroe postzegels aangeschaft (1 velletje) die op deze dag voor het eerst werden uitgegeven. Op Oahu was het uitgiftepunt vandaag bij het in aanbouw zijnde Planet Hollywood restaurant, welke eind juni van dat jaar geopend is. ‘S avonds koffers goed inpakken, voor de lange terugreis. We hadden uiteraard de nodige souvenirs, t-shirts etc. aangeschaft in de afgelopen weken.

Dag 28 vrijdag 02 juni 1995 :

Helaas vandaag alweer de vlucht Honolulu – San Francisco. Overnachting in een hotel op het vliegveld.

Dag 29 zaterdag 03 juni 1995 :

Vlucht San Francisco – Minneapolis (overstappen)
Vlucht Minneapolis – Amsterdam met KLM

Dag 30 zondag 04 juni 1995 :

12:00 aankomst Amsterdam na iets van 24 uur reizen…..

De staten waar we tijdens deze reis doorgekomen zijn :

New York, New Jersey, Pennsylvania, Delaware, Maryland, Virginia, Ontario (Canada), Michican, Indiana, Illinois, Iowa, Nebraska, South Dakota, Wyoming, Idaho, Utah, Arizona, Nevada, California, Hawaii (Oahu), (Minnesota).

Ik vond het erg leuk om dit allemaal in een log te zetten al blijf ik het moelijk vinden om naar de foto’s etc. van deze reizen te bekijken, aangezien mijn moeder er al een paar jaar niet meer is. Desalniettemin zijn dit 2 hele mooie reizen geweest en ik wil zeker nogeens terug naar de USA.

Bovenstaande reis staat trouwens nog steeds op de site van Special Traffic, de route en hotels wijken niet veel af van destijds.

Wil je het verslag van mijn eerste reis nog lezen klik dan hier. Valt me op dat dit verslag wel iets langer geworden is dan geplanned. Hopelijk was het leuk om te lezen en laat eens weten wat je ervan vind.

8 Reacties to “Vakantielog : USA 6 mei t/m 4 juni 1995”

1. Hetty van de Geer Says:

Ik vond het een mooi verslag, en meer dan de moeite waard om te lezen. Ik zag alles in mijn gedachten voor me, en het was net, of ik er een beetje bij was. Ga zo het verslag van de eerste reis lezen.

2. Han Says:

Mooi verslag Martin. Ik heb in jullie reis een paar plekken gezien waar mijn man en ik ook zijn geweest gedurende onze huwelijksreis in 2003. Mijn man was al erg vaak in de VS geweest. Ik nog nooit. Een land om nooit te vergeten. Ik wil er graag nog eens naar terug!!

Ik weet precies wat je voelt bij het bekijken van de foto’s van je moeder. Mijn moeder is er nu alweer 1,5 jaar niet meer en ik mis d’r nog heel erg.

3. viagra Says:

I don’t even understand how I ended up right here, but I
    thought this post was once great. I do not recognize who you might be but certainly you’re going to a famous blogger if you are not already.
    Cheers!

4. free Taco Bell Says:

Lets begin with stating among the information about this excellent revolutionary weight-reduction plan capsule and metabolism price booster.
    Individuals who have underlying medical condition should also consult a
    physician before taking this diet pill. Indeed Adiphene weight reduction pill
    is the answer for those who always goes on food regimen however can’t endure
    the meals carving hunger and the irritability gave rise by dieting.

5. twitter Says:

Don’t let fat cost-free or perhaps gentle meals trick anyone; them usually
    comprise copious amounts connected with one more unhealthy element.
    This means thay everybody who makes use of Adiphene should shed pounds.
    Having said that, the study has shown that just about anything that can maximize the metabolism, also can raise the weight reduction even if the
    human being is just resting.

6. asia resort bangkok thailand weather in november Says:

Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday.
    It will always be useful to read content from other writers and use
    a little something from other websites.

7. Christiane Says:

Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your blog?

My blog is in the very same niche as yours and my visitors would
    definitely benefit from some of the information you provide here.
    Please let me know if this ok with you. Cheers!

8. fun88 asia Says:

Very good article. I absolutely love this website. Continue the good work!